Kereki Gergő írása
***
Célját és alapvető megoldási módjait tekintve alkotmányosnak minősítette az Alkotmánybíróság a lakástörvény június közepén elfogadott módosítását. Azzal pedig, hogy az egyes részletszabályokkal kapcsolatban alkotmányellenességet állapított meg, megszabta azt a keretet, amelynek segítségével ezek is maradéktalanul összhangba hozhatók az Alaptörvénnyel.
A június 15-én az Országgyűlés által elfogadott törvényjavaslat egyik célja, hogy magyar állampolgárok, családok minél szélesebb körben szerezhessenek lakástulajdont, emellett egy történetileg előálló hátrányos helyzetet is orvosolni kívánt. Eszerint a rendszerváltást követően az állami és önkormányzati tulajdonú lakások bérlőinek egy meghatározott szűkebb köre nem volt jogosult megvásárolni az általa bérelt ingatlant, szemben a hozzájuk hasonló helyzetben lévő, ám nem műemléki ingatlant bérlő többséggel.
Előzmények
Ahogy arról korábban már írtunk, a törvénymódosítás a világörökségi területeken és azok védőövezetében elhelyezkedő ingatlanok közül azokat az önkormányzati és állami tulajdonú bérlakásokat érinti, amelyek a ’90-es évek derekán végrehajtott lakásprivatizációt lehetővé tevő törvény alapján akkor valamiért nem voltak megvásárolhatók (ennek oka lehet – például a várbeli lakások esetében –, hogy műemléki védettség alatt állnak, vagy épp korábban le akarták bontani, de végül másképp alakult).
Ez összesen nagyjából 1500-2000 lakást és a bennük lakó 10 000 embert érint, ezek közül körülbelül 900 az I. kerületben, nagyrészt a várban található, de az V. kerületben is van 200-300, a VI. kerületben pedig 300-400 ilyen lakás.
Az államfői indítvány
A lakástörvény június 15-én megszavazott módosítása és az Alaptörvény összhangjának vizsgálatát Áder János Köztársasági elnök kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál június 25-én megküldött indítványában. Az államfő álláspontja szerint a világörökségi területen és a védőövezetében található, a magyar kulturális örökség részét képező műemléki ingatlanok teljes körére kiterjedő vételi jog kimondása, ezáltal pedig az értelmezése szerint feltétel nélküli magántulajdonba adása több szempontból nem felel meg az Alaptörvény egyes rendelkezéseinek, ezért azzal nem összeegyeztethető.